Pozitivní psychologie

K dosažení štěstí stačí deset minut denně a správně položené otázky.


Každý den je zapotřebí si vyčlenit 10 minut času, abychom odpověděli na následujících šest otázek:

1. Jaké zážitky, ať už jakkoliv všední, vám udělaly radost?

2. Jaké pochvaly a zpětné vazby se vám dostalo?

3. Jaké jste zažili okamžiky čistého štěstí?

4. Jakých úspěchů jste dosáhli, ať už byly jakkoliv malé?

5. Co vás učinilo vděčným?

6. Jakou laskavost jste udělali?

Pokud se vám zdá, že se jedná v zásadě o psaní deníku, nejste daleko od pravdy. Výhody neplynou jen z každodenního psaní těchto deníkových záznamů, ale opakované čtení předchozích zápisů vám může pomoci vyrovnat se s obtížnými situacemi i v budoucnu. Díky takzvané asociativní paměti může vést špatná nálada způsobená jedním záporným podnětem k tomu, že se vám vybaví další zdroje stresu a pocitu neštěstí. Stane-li se něco takového, listování stránkami vašeho deníku vám může pomoci vymanit se z této temné nálady.

Je velmi očistné udělat si každý den čas na zhodnocení toho, co jsme prožili. Pokud den hodnotíme v intencích pozitivního rámce, který nám poskytují výše zmíněné otázky, naše myšlení se může posunout tak, že ve svých životech opravdu najdeme více štěstí. Pokud se zrovna necítíme úplně skvěle, můžeme snadno přehlédnout věci, které jsme udělali správně. Právě psaní deníku může tyto drobnosti dostat do popředí naší pozornosti.

Nezištnost má blahodárný vliv

I malé akty laskavosti zlepšují naši náladu.

Existuje opravdu nespočet důvodů, proč jednat nezištně. Dávat ostatním pomáhá budovat sociální propojení a vede k větší důvěře ve společnosti.

Je to zajímavý způsob, jak se každý den zastavit a zhodnotit, zda to, co děláme, je pro nás smysluplné a činí nás to šťastnými.