Chůze

02.02.2020

Dnes mi cvrnknul do nosu tento článek o chůzi. A protože s ním tak nějak souzním a jen utvrzuje mé zkušenosti v rámci uzdravení, zveřejňuji ...

Slyšeli jste Hippokratův výrok, že "Procházky jsou nejlepším lékem pro člověka."?

Procházky v kombinaci s kvalitním spánkem a zdravou stravou vám mohou pomoci vyhnout se lékařům úplně.

Už tak málo, jako je každodenní 30 minutová procházka, dokáže drasticky změnit vaši postavu a zdraví. Platí to jak o zdraví těla, tak o zdraví mysli.

Kromě toho je chůze zcela zdarma, lehká a nenáročná. Připravili jsme pro vás seznam deseti věcí, které vám přináší pravidelná procházka a tím doslova změní vaše tělo.

1. Vytváří pozitivní změny na mozku

Aerobní cvičení nízké intenzity, jako je například chůze, předchází vzniku demence, snižuje riziko Alzheimerovy choroby a zlepšuje celkové duševní zdraví.

A to už nemluvíme o odbourání stresu a udržování zvýšené hladiny endorfinů v krvi (hormonů štěstí).

2. Zlepšuje zrak

Ačkoliv se na první pohled zdá, že zrak je ta poslední věcí, která je propojená s vašimi nohami, ve skutečnosti chůze výrazně napomáhá vašim očím.

Například pomáhá chránit před vznikem glaukomu a také snižuje nitrooční tlak, který bývá příčinou zeleného zákalu.

3. Předchází onemocněním srdce

Chůze není o nic méně efektivní při prevenci kardiovaskulárních onemocnění (jako jsou infarkt nebo mrtvice) než běh.

Problémům se srdcem předchází tak, že snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu a také zlepšuje cirkulaci krve.

4. Zvyšuje kapacitu plic

Chůze je aerobní cvičení, které zvyšuje okysličení krve, trénuje plíce a odvádí z těla odpadní látky metabolismu a jiné toxiny.

Hlubší a kvalitnější dýchání také odstraňuje příznaky některých onemocnění dýchací soustavy, jako jsou astma či dušnost.

5. Pozitivně ovlivňuje slinivku

Možná je tomu těžké uvěřit, ale procházky v přírodě jsou pro prevenci cukrovky mnohem účinnější než běhání.

Jistý výzkum ukázal, že během šestiměsíčního testovacího období se ve skupině chodců zlepšila tolerance glukózy (absorpce glukózy buňkami) téměř šestinásobně než ve skupině běžců.

6. Zlepšuje trávení

Každodenní třicetiminutová procházka výrazně snižuje riziko rakoviny tlustého střeva.

Kromě toho uvolňuje zácpu, zlepšuje přechod potravy střevy, a tím napomáhá dobrému trávení.

7. Rýsuje a tónuje svaly

Vytónování svalů a hubnutí lze dosáhnout i pomocí obyčejné chůze.

Provedení 10 000 kroků se vyrovná intenzivnímu cvičení v tělocvičně, hlavně pokud do toho začleníte intervaly chůze do a z kopce.

Výhoda chůze je navíc v tom, že nevyžaduje žádný čas pro zotavení. Jinými slovy, nehrozí při ní svalová horečka a vy nevynecháte zítřejší cvičení kvůli nadměrným bolestem.

8. Zpevňuje kosti a klouby

Procházky dodají vašim kloubům větší pružnost, zabrání ztrátě kostní hmoty, a dokonce sníží riziko zlomenin.

Nadace pro artritidu doporučuje pravidelnou, středně intenzivní třicetiminutovou chůzi každý den. Takto si snížíte bolesti kloubů, ztuhnutí svalů i záněty.

9. Ulevuje od bolestí zad

Procházky se mohou stát doslova zachránci života pro lidi, kteří mívají silné bolesti zad při intenzivnějších cvičeních.

Jelikož chůze má nízkou intenzitu, nebude vyvolávat tak velké bolesti a nepohodlí v páteři jako například běh.

Chůze navíc přispívá k lepší cirkulaci krve v rámci páteřních struktur a také zlepšuje držení těla a pružnost obratlů, které jsou pro zdravou páteř velmi důležité.

10. Zklidňuje mysl

Chůze zlepšuje projevy deprese, smutku a vyčerpání u pacientů, kteří trpí těmito duševními problémy.

A pokud si dáte procházku spolu s kamarády, přítelem či partnerem, její efekt při zlepšování nálady bude o to silnější.


A jak tohle vše zužitkovat a rozvíjet dál? V novém PROJEKTu ...